TEST Dacia Logan TCE 100 LPG. Gaz tylko do zapalniczek? Nie tym razem

przez Arek Jurczewski
0 komentarz

Ile razy słyszeliście sentencję „Panie, gaz to tylko do zapalniczek!”? Jako fajni motoryzacji pewnie całkiem sporo. W przypadku droższych aut sportowych, w których montaż butli gazowej może znacznie zaburzyć rozkład masy, można się tym zgodzić.

A jak jest w przypadku Dacii Logan? Trzeba być niespełna rozumu, żeby tak uważać. Do tego auta nie ma lepszego typu paliwa. Zacznijmy od tego, że producent już na starcie założył, że każdy będzie jeździł Dacią Logan w gazie i sprzedaje tylko i wyłącznie wersję z gazem. Nie da się kupić Dacii Logan bez gazu. No i bardzo dobrze.

Dacia Logan przód

Jeżeli jesteś prawdziwym wojownikiem i pomimo zakupu Logana zdecydujesz się jeździć tylko i wyłącznie na benzynie to mam dla Ciebie złą wiadomość. Dacia Logan TCE 100 jest odczuwalnie słabsza, kiedy za podawanie paliwa do silnika odpowiedzialne są wtryskiwacze benzynowe, a nie gazowe. Według danych producenta posiada 100 KM i 170 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2000 obr./min na LPG. Po przełączeniu na benzynę wartości te zmieniają się w odpowiednio 90 KM i 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2 100 – 3 750 obr./min.

Potwierdzają to również nasze pomiary, według których Dacia Logan zasilana LPG osiąga pierwszą setkę w 11,9 sekundy, a podczas korzystania z PB95 czas ten wydłuża się do 13,15 sekundy.

Spalanie to oczywiście ostatni i najważniejszy argument, dlaczego warto częściej tankować LPG niż PB95. Według producenta średnie spalanie benzyny to 7 litrów na setkę i jest to wartość, którą bez problemu uzyskamy w codziennej jeździe. Podczas jazdy na gazie średnie spalanie jest trochę wyższe, ale nie przekracza 8,5 litrów na 100 kilometrów podczas jazdy w trybie mieszanym. Obecnie cena 95 to około 7,50 zł za litr. Gazu – 3,70 zł za litr. Różnicę widać gołym okiem a koszt corocznego serwisu instalacji LPG czy droższego przeglądu zwróci się po pierwszych kilku tankowaniach.

Dacia Logan wnętrze

Nowa Dacia Logan wyposażona została w 6-biegową, niezbyt precyzyjną, skrzynię manualną. Jest to spory krok naprzód w porównaniu do poprzedniej generacji, w której znaleźć mogliśmy jedynie 5-biegową przekładnię. 6 bieg docenią osoby często jeżdżące obwodnicą oraz jeżdżące w trasę.

Jak jeździ Dacia Logan?

„W porządku” to odpowiednie określenie. Dacia Logan jeździ zgodnie z oczekiwaniami odnośnie do taniego, nowego auta. Układ kierowniczy nie jest zbyt precyzyjny, ale całe auto trzyma się drogi dość pewnie podczas podróżowania z przepisowymi prędkościami. Przy wyższych prędkościach robi się mniej przyjemnie — ciasne zakręty pokonywane szybko mogą skończyć się podsterownością. Dacią nie ma zresztą co jeździć zbyt szybko. Dział księgowości zadbał o to, żeby w aucie nie znalazło się zbyt dużo elementów odpowiedzialnych za wyciszenie. Powyżej 120 km/h wewnątrz robi się już dość głośno.

Dacia Logan nie zaskakuje wyglądem

Jednak czy to źle? Jest dość przeciętna, nie ma sztucznie przerysowanych linii czy specjalnych zdobień. Tak naprawdę przyczepić się można tylko do czujników parkowania, które nie są w kolorze nadwozia. Czy to duża wada, biorąc pod uwagę cenę auta? Według mnie nie. W środku również nie ma fajerwerków, ale oprócz czarnych i twardych plastików znajdziemy tam też miękkie elementy wykończenia z materiału o pasującej do ogólnego charakteru auta teksturze. Do ładnych elementów wnętrza możemy zaliczyć również nawiewy o kształcie nawiązującym do nowego loga rumuńskiego producenta.

Dacia Logan system Android Auto

System multimedialny wygląda jakby był doklejony do deski rozdzielczej na siłę, ale sam w sobie działa całkiem sprawnie. Opcjonalnie, za 900 zł, można do niego dokupić bezprzewodową obsługę Android Auto oraz Apple CarPlay. Opcjonalny jest również widoczny na zdjęciach uchwyt do telefonu. Jest to niezłe rozwiązanie, które doceni większość klientów — nie ma co ukrywać, że Dacia Logan to bardzo często auto należące do taksówkarza lub przewoźnika osób — dla nich ten uchwyt to czyste złoto. Za uchwytem umiejscowione jest złącze USB. Świetne rozwiązanie pozwalające uniknąć długich kabli walających się po kabinie.

Największym minusem wnętrza są fotele. Sama pozycja za kierownicą jest całkiem wygodna, ale dłuższa trasa lub kilka godzin w mieście potrafi przełożyć się na ból pleców.

Bagażnik jest duży

Ma pojemność 528 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy może zostać powiększony aż do 1361 litrów. Jak na auto segmentu B są to imponujące liczby, chociaż rzeczywistość nie jest zbyt kolorowa. Litraż wygląda obiecująco, ale nieregularny kształt bagażnika znacznie utrudnia załadunek większej ilości walizek czy innych sztywnych ładunków. Całkiem spory minus należy się również za zupełnie gołą blachę pokrywy bagażnika od środka. Rozumiem cięcie kosztów, ale myślę, że kawałek materiały przyczepiony kołkami nie puściłby firmy z torbami, a wyglądałoby to dużo bardziej estetycznie.

Cennik

Otwierająca cennik wersja Essential to wydatek rzędu 57 900 zł. Decydując się na zakup wyższej, a przy okazji najwyższej, wersji wyposażenia Comfort należy przygotować się na cenę minimum 61 400 zł. Decydując się na maksymalne doposażenie auta delikatnie przekroczymy próg 70 000 zł.

Tył Dacii Logan

Podsumowując

Dacia Logan to zdecydowanie nie jest auto idealne. Daleko mu do ideału. Jest to jednak przeciętny samochód, który jako narzędzie, i to całkiem tanie jak na dzisiejsze standardy, sprawdzi się idealnie. Będzie ekonomiczne, a przede wszystkim nowe. Trzeba się jednak liczyć z pewnymi wadami, które wynikają z niskiej ceny oferowanej przez Dacię.

Dane techniczne Dacia Logan TCE 100 LPG

Typ silnika: R3
Paliwo: benzyna + LPG
Pojemność skokowa (cm3): 999
Liczba zaworów: 12
Rodzaj wtrysku: wielopunktowy
Moc maksymalna (KM): 100
Maksymalny moment obrotowy (Nm): 170
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 11,6
Prędkość maksymalna (km/h): 186
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Napęd: na przednią oś
Zużycie paliwa średnie (l/100 km): 7,2
Pojemność zbiornika paliwa (l): 50
Liczba miejsc: 5
Długość (mm): 4396
Szerokość (mm): 1848
Wysokość (mm): 1501
Rozstaw osi (mm): 2649
Rozstaw kół przód/tył (mm): 1518/ 1518
Długość przedniego zwisu (mm): 819
Długość tylnego zwisu (mm): 928
Prześwit (mm): 145
Min. pojemność bagażnika (l): 528
Max. pojemność bagażnika (l): 1361
Rodzaj zawieszenia przód: kolumny McPhersona
Rodzaj zawieszenia tył: belka skrętna
Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/bębnowe

Skomentuj

Scrolluj dalej, tam czeka na Ciebie następny wpis

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności